اگرچه در ارتباط با ارتقای علمی و حرفه ای معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در دو لایحه تقدیمی دولت جمهوری اسلامی ایران
فرمت فایلword
تعدادصفحات
چکیده فایل
شرح
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ارتباط برنامه کارورزی و کسب مهارت های حرفه ای معلمان در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد که روش پژوهش مروری کتابخانه ای بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که رویکرد برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بر عمل تأملی و موقعیت محور تأکید دارد اما محتوا, مستلزم به کارگیری دانش ترکیبی(تربیتی موضوعی) و کاربردی است. یادگیری مبتنی بر بافت/ زمینه است و با توجه به موقعیت و تجربیات فردی, سازماندهی می شود. برنامه با به کارگیری راهبرد مشاهده تأملی, روایت نویسی, کنش پژوهی و درس پژوهی؛ گفتگوی دیالکتیکی, حل مسئله در آموزش, ارائه بازخوردهای تأملی, خودارزیابی و ارزیابی همتایان بر اساس سطوح موفقیت در ارزشیابی, توانسته بر خودآگاهی حرفه ای, عاملیت, میل به یادگیری و تغییر, ریسک پذیری برای روبرو شدن با چالش ها, تعامل حرفه ای و کاهش فاصله میان نظر و عمل دانشجویان تأثیرگذار باشد. در اجرا, برنامه با چالش های: ساختار ها ی سازمانی, قوانین و رویه های حاکم بر روابط میان دانشگاه و آموزش و پرورش, حاکمیت روش ها ی سنتی در مدارس و محدود بودن شرایط برای کسب تجربیات حرفه ای, عدم پشتیبانی علمی و حرفه ای از مجریان از سوی مراجع ذی ربط, مراکز علمی و پژوهشی متناسب با اقتضائات برنامه که موجب بازتعریف نوآوری ها در قالب تجربیات پیشین روبرو بوده است.