دانلود تحقیق درمورد توفیق و نمایشنامه نویسی
با دانلود تحقیق در مورد توفیق و نمایشنامه نویسی در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق توفیق و نمایشنامه نویسی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق توفیق و نمایشنامه نویسی ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد توفیق و نمایشنامه نویسی
فرمت فایل:word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:13 صفحه
قسمتی از فایل:
«حسین توفیق الحکیم» پدر نمایشنامه نویسی عرب به سال 1898م در اسکندریه زاده شد[i]. پدرش، اسماعیل از قاضیان مشهور و اهل ادب بود. توفیق بسیاری از خوی های پدرش در متانت ، صبر و تأمل را به ارث برد.مادرش نیز زنی ترک نژاد و بسیار جسور بود . او تسلط زیادی بر همسر و فرزندش داشت و مانع ارتباط فرزند با دنیای خارج و بازی با همسن و سالهایش می گشت و همین عامل ، زمینه ی گوشه گیری توفیق حکیم را فراهم ساخت.
توفیق ، از همان کودکی به قران ، کتابهای ادبی ، داستانهای هزارو یک شب و کلیله و دمنه که مادرش برایش تعریف می کرد و نیز نمایشهایی که در شهرشان توسط گروه نمایشی «شیخ سلامه حجازی»[ii] اجرا می شد بسیار علاقمند بود و همین امور بعدها در رویکرد وی به ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی ـ بنا به گفته ی خودش ـ بسیار تأثیر گذار بود.[iii] توفیق از دبیرستان شروع به تألیف نمایشنامه و اجرای آن توسط دوستانش کرد.
انقلاب 1919م نيز از جمله عللي بود كه وي را به نگارش هدايت كرد . انقلابي كه جوانان رابه طرفي سوق داد كه هر كدام جوياي وسيله اي بودند تا احساسات خود را به گونه اي در قالب شعر ، سخنراني و يا سرودهاي ملي بيان دارند .
توفيق حكيم هم به نگارش سرودهاي ملي - حماسي پرداخت و گاه خودش آنها را آهنگ گذاري مي كرد... ؟[iv] هر چند اشعارش به چاپ نرسيد و يا در راديوها در ميان ازدحام اشعار شوقي و امثال وي پخش نشد .
سرودهاي وي گاه در ميان مردم منتشر و خوانده مي شد و حال آنكه آنها نمي دانستند شاعر و آهنگ گذار آنها كه بوده است .
توفيق حكيم هم در انقلاب 1919 تأثير گذاشت و هم از آن تأثير پذيرفت . كتاب وي به نام «عودة الروح» نمونه اي از تأثيرپذيري ايشان مي باشد چرا كه داستاني كامل راجع به انقلاب است .
او در اثناي انقلاب 1919 دستگير و در «القلعة» به اتهام شركت در تظاهرات بازداشت شد.[v]
در همان سال توفيق، اولين نمايشنامه اش به نام «الضيف الثقيل» را با الهام از پديده ي اشغالگري و استعمار نوشت در آن موقع اجراي آن نمايش ممكن نبود به همين خاطر آن اثر از بین رفت.[vi]
رسالت نمايش نسبت به اوضاع اجتماعي موجود ، توفيق ،دانشجوي حقوق را بر آن داشت كه دومين نمايشنامه اش به عنوان «المرأة الجديدة» را به سال 1923 بنويسد .
او آن زمان كه اشتياق بسيار مردم نسبت به نمايش غنايي (شعري) را ديد بر آن شد نمايشنامه ي «علي بابا» را بنگارد كه برخي از قسمتهاي آن به شكل زجل و عاميانه است .
از اين سه نمايشنامه كه توفيق، بدانها كار ادبي اش را آغاز كرد پيداست كه وي به طور كامل تابع تحولات هنري حاكم در روزگارش بوده است .
1 - معجم الروائيين العرب ، سمر روحي الفیصل ، ص87 ، ناشر : جروّس پرس ، لبنان ، الطبعة الاولي 1995 م/1415 هـ . ق
2 - شیخ سلامه حجازی:(1852-1917) از بزرگترین ترانه خوانان مصر است که گروه نمایشی تأسیس کرد و تکیه ی آنها در نمایش بر اساس ترانه و موسیقی بود. (المنجد فی الاعلام)